11 Ogos 2015

KURSUS PENGURUSAN RISIKO DALAM ORGANISASI


Key Point
1. Carta Ishikawa untuk Pengurusan Program Jabatan/ Unit
2. Mengkaji semula risiko
3. Faedah-faedah organisasi yang mencapai kematangan risiko
4. Pengurusan risiko dan nasihat dalaman
5. Peranan khidmat nasihat dalaman
6. Sumbangan khidmat nasihat nasihat dalaman pengurusan risiko

Apakah Pengurusan Risiko?
  • Kemungkinan kerugian, kemalangan, kelemahan, keruntuhan
  • Pengurusan yang menyeluruh yang proaktif dalam aktiviti bagi sesuatu program dan kemungkinan menerima kegagalan dalam program berkenaan (Simmons, 1998) 
  • Proses pengurusan yang menggunakan analisis risiko untuk membuat keputusan bagi mencapai objektif dan menerima sebahagian daripada risiko itu.

Keperluan program/ aktiviti  adalah merujuk kepada 4M 1E



(i)   Machine

(ii)  Manpower
(iii) Method
(iv) Material
(v)  Environment
 
Risiko dalam Pendidikan
  • Risiko tertinggi : Perubahan undang-undang/ perundangan
  • Risiko ke2 : Jenama dan imej
  • Risiko ke 3 : Sumber manusia
Sifat Risiko
  • Risiko Tulen : sesuatu yang di luar kawalan, tiada pilihan terpaksa hadapi.
  • Risiko Spekulatif : Ada pilihan atau mengelak
SESI BENGKEL
















Pengurusan akan melaksanakan 4 peringkat iaitu PLAN, DO, CHECK, ACT (PDCA) iaitu :


Dalam Perancangan Tahunan perlu menggunakan Kitaran Demming sebagai panduan. Perkara asas adalah menetapkan objektif bagi program/ aktiviti yang jelas. Objektif perlu boleh diukur danbersesuaian dengan tempoh masa yang ditetapkan. 

KEMAHIRAN MENGURUS RISIKO
(i)   Pelan Kontigensi
(ii)  Pelan Kecemasan
(iii) Pelan Alternatif

ALAT-ALAT PENILAIAN RISIKO

1. SMART Objectives
2. Key Performance Indicator (KPI)
3. Gant Chart
4. Matrix
5. Work Break Down Structure (WBS)
6. Communication


Tiada ulasan:

Catat Ulasan